menu
Word Lid
Vlaams Belang fileert aanpassing meerjarenplan
Vlaams Belang fileert aanpassing meerjarenplan

Het Vlaams Belang Gent slaat alarm over de financiële vrije val van de stad. Op amper vier maanden tijd is de voorziene ‘buffer’ van 50 miljoen euro al gehalveerd. "Het stadsbestuur kondigde 120 miljoen euro besparingen aan met veel tromgeroffel, maar ondertussen blijft het belastinggeld door ramen en deuren vliegen", zegt fractieleider Jonas Naeyaert. "Naast de vertrouwde subsidiestroom naar linkse hobby's en clubjes, blijkt nu ook dat de stad - opnieuw - haar eigen begrotingsplannen bouwde op luchtkastelen. De Gentse belastingbetaler mag straks - alweer - de rekening van dat paarsgroen wanbeleid betalen."

De cijfers liegen er niet om. De autofinancieringsmarge (AFM), de graadmeter voor de financiële gezondheid van de stad, keldert richting 2031 van 50,1 miljoen euro naar een schamele 25,7 miljoen euro. Voor de duidelijkheid: de AFM reflecteert hoe goed de stad haar eigen schulden kan betalen - niet dat het geen schulden maakt. “Want die komt er wel degelijk bij”, constateert Naeyaert. “De schuld per inwoner springt dit jaar van 3.892 naar 4.207 euro. De schuldgraad, oorspronkelijk geraamd op 92,6% in 2031, loopt ondertussen op tot 99,2%. Een haar verwijderd van honderd procent. Wie kan dat nog verantwoord noemen?”

Het stadsbestuur probeert die ontluisterende cijfers weg te wuiven met holle frasen. "De buffer is in vier maanden tijd al gehalveerd, maar het enige wat schepen Peeters kan uitbrengen zijn dooddoeners als 'budgettaire discipline' en 'efficiëntie'", zegt Naeyaert. "Waar zijn die dingen dan? En wat zijn die 'bijkomende maatregelen' die schepen Peeters zelf aanhaalde in de budgetcommissie?"

“Dit was niet onvoorzienbaar - wij waarschuwden schepen Peeters al vorig najaar”

Het college kan zich bovendien niet verschuilen achter onvoorziene omstandigheden, want de waarschuwingen waren er al lang. "In september en december wezen wij er al op dat die financiële plannen veel te optimistisch waren", stelt Naeyaert. "De stad rekende op een daling van de energieprijzen met meer dan 20% - ‘wishful thinking’ van het zuiverste water, gezien de geopolitieke realiteit. Resultaat: een bijkomende meerkost van 4,2 miljoen euro over de komende legislatuur. Ze zijn gewaarschuwd, ze hebben niet geluisterd, en de Gentenaar betaalt."

Subsidiekraan blijft openstaan

Intussen blijft de subsidiestroom ongestoord doorlopen. "In 2025 ging het om maar liefst 93 miljoen euro aan nominatieve werkingssubsidies, aangevuld met 5,1 miljoen euro niet-nominatieve subsidies - een enorm aandeel daarvan richting linkse diversiteitsprojecten en multiculturele vzw's", hekelt Naeyaert. "Voor een stad met meer dan een miljard euro schuld is het onbegrijpelijk dat die subsidiestroom in feite intact qua omvang blijft. Elke euro belastinggeld moet worden afgewogen op nut en noodzaak voor de Gentenaar."

Het Vlaams Belang eist daarom een fundamenteel kerntakendebat in de gemeenteraad, zonder taboes en heilige koeien. "Wie snoeit in de portemonnee van Gentse gezinnen maar de eigen kabinetten met rust laat, wie de belastingen verhoogt, maar de subsidiekraan niet durft dichtdraaien, en wie spreekt over verantwoordelijkheid maar de rekening doorschuift naar de volgende generaties - die doet aan politiek bedrog”, besluit Naeyaert. "De lokale kerntaken - veiligheid, betaalbaar wonen, properheid, mobiliteit en infrastructuur - moeten goed bedeeld worden. Daarom betalen we belastingen. De rest zijn ‘nice-to-haves’ en moeten we eindelijk op durven besparen."

ONTVANG ONZE NIEUWSBRIEF